Skip to main content

اوج یادگیری رشته راهنمایی و مشاوره قسمت (۱)

مقدمه ای بر معرفی رشته راهنمایی و مشاوره : یک زندگی آرام،‌ شیرین و بدون تنش‌های عصبی بزرگترین آرزوی هر فردی است. آرزویی که دست‌یابی به آن بسیار دشوار است. چرا که امروزه افزایش مشکلات و پیچیدگی و آمیختگی آنها با یکدیگر، انسان‌ها را بیش از زمان‌های گذشته در برابر شرایط دشوار،‌ نامساعد و پرفشار قرار می‌دهد تا جایی که انواع فشارهای روانی جزء لاینفک زندگی روزمره بسیاری از ما شده است. و این به معنای آن است که ایجاد روابط سالم و صمیمانه با همنوعان، داشتن زندگی پرثمر و تحقق نیروهای بالقوه‌ای که در وجود تک‌ تک انسان‌ها به ودیعه گذاشته شده است،‌ به سختی امکان‌پذیر می‌باشد.

حال چه باید کرد؟‌ آیا می‌توان منتظر ماند تا تمامی مشکلات حل گردد و سپس در مسیر زندگی گام برداشت؟‌ یا باید از دشواری‌ها و مشکلات زندگی نهراسید و حتی از شکست پلی برای پیروزی ساخت؟بدون شک تمام افراد باید راه دوم را انتخاب کنند و برای پیشگیری از فشارهای روانی از راهنمایی کارشناسان مشاوره و راهنمایی بهره ببرند. چرا که این افراد می‌توانند مردم را برای رسیدن به یک بهداشت همگانی در مقابل بیماری‌های روحی و روانی واکسینه کنند.

رشته راهنمایی و مشاوره یکی از رشته‌های گروه علوم انسانی است که جنبه کاربردی دارد و دروس آن بیشتر در زمینه رشد، ابعاد مختلف شخصیت آدمی و پیشگیـری از مشکلات و اختلالات بخصـوص مشکلات دانش‌آموزان و نوجوانان است. مشاور‌ به‌ افراد آموزش‌ می‌دهد که‌ چه‌ کنند تا دچار بحران‌های‌ روحی‌ نگردند و راه‌ پیشرفت‌ و تکامل‌ را راحت‌تر و سریع‌تر طی‌ نمایند. بخش‌ دیگری‌ از فعالیت مشاوره‌ نیز شامل‌ حال‌ افرادی‌ می‌شود که‌ دچار بحران‌ شده‌اند و اکنون‌ نمی‌دانند که‌ چگونه‌ باید از بحران‌ مورد نظر عبور کرده‌ یا با آن‌ کنار بیایند در اینجا مشاور به‌ فرد مراجعه‌ کننده‌ کمک‌ می‌کند تا بتواند بر بحران‌ موجود غلبه‌ کند. مشاوره‌ بیشتر جنبه‌ کاربردی‌ دارد و از تحقیقات‌ و داده‌های‌ روانشناسی‌ برای‌ حل‌ مشکلات‌ مردم‌ یاری‌ می‌گیرد؛ مردم‌ عادی‌ که‌ با بحران‌های‌ روحی‌ روبرو هستند.

توانایی‌های‌ لازم:

خوب‌ گوش‌ دادن‌ و خوب‌ سخن‌ گفتن‌ دو ویژگی‌ مهم‌ و ضروری‌ برای‌ دانشجوی‌ رشته‌ مشاوره‌ است‌. یک‌ مشاور باید بتواند با صبر و بردباری‌ و آرامش‌ درونی‌ خود، فضای‌ مناسبی‌ برای‌ مراجعه‌ کننده‌ ایجاد کند و به‌ او اجازه‌ دهد که‌ خود را تخلیه‌ کرده‌ و دغدغه‌های‌ ذهنی‌ خویش‌ را بیان‌ کند. یک‌ مشاور خوب‌ باید از مسائل‌ اقتصادی‌، سیاسی‌، اجتماعی‌ و مذهبی‌ جامعه‌ نیز اطلاع‌ داشته‌ باشد.


مهندس احمد سلام مشاور برتر موسسه آموزشی اوج یادگیری
برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره‌های
۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱
۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲
۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷
تماس بگیرید

تماس با خط 1
تماس با خط 2