Skip to main content

کسب درصد بالای ۸۰ در زیست کنکور همراه با اوج یادگیری

حتما تجربه داشته اید که برای درس زیست شناسی انرژی و زمان زیادی صرف کرده اید. از خود انتظار داشته اید که در آزمون های آزمایشی، زیست را حداقل هفتاد یا هشتاد درصد بزنید. اما وقتی جواب آزمون می آید می بینید نتیجه دلخواه را نگرفتید. شاید احساس نا امیدی کرده باشید. نا امیدی از این که چرا نمی توانم در زیست شناسی نتیجه بگیرم؟! اگر با این روند جلو روم شاید نتوانم در رشته مورد علاقه ام، مثلا پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی قبول شوم!

اهمیت درس زیست شناسی

همه ما می دانیم یکی از رازهای مهم قبولی در رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی این است که درس زیست شناسی را بالا بزنیم. برای آنکه اهمیت این درس را بهتر و بیشتر متوجه شوید، مثالی آورده ایم. یکی از قبولی های رشته دندانپزشکی دوره روزانه دانشگاه زاهدان توانسته بود با رتبه سهمیه ای ۱۱۴۸ در این رشته و دانشگاه قبول شود. وقتی درصد های دروس اختصاصی او را بررسی کردیم، بسیار تعجب آور بود که چگونه توانسته با این رتبه در چنین رشته و دانشگاهی قبول شود. این داوطلب در درس فیزیک درصد ۲۴، در ریاضی درصد ۳۶ و در درس شیمی درصد ۵۹ آورده بود. اما برگه برنده او درس زیست شناسی بود که آن را ۷۰ درصد زده بود. همین موضوع باعث شد میانگین وزنی دروس اختصاصی اش بالا رود. زیرا زیست شناسی ضریب ۴ دارد!

زیست شناسی در کنکور

در این بخش از فایل های پاد کنکور بررسی می کنیم که چگونه زیست را ۱۰۰ بزنیم؟ چگونه زیست را مفهومی بخوانیم؟ چگونه می توانیم درصد زیست شناسی را ارتقاء دهیم و به درصد بالای هفتاد و هشتاد برسانیم. هدف این نیست که روشی بگوییم تا با استفاده از آن زیست را ۱۰۰ بزنید. چون هر ساله در کنکور سراسری شاید یک یا دو یا ماکسیمم سه نفر بتوانند درسی را صد درصد بزنند. البته سال هایی هم در کنکور بوده که هیچکس نتوانسته زیست را ۱۰۰ درصد بزند. پس می خواهیم درباره یک روش منطقی و معقول صحبت کنیم. تا با استفاده از آن بتوانید در آزمون هایتان درصد زیست شناسی را ارتقاء دهید تا در نهایت به رشته و دانشگاه مورد علاقه تان دست پیدا کنید.

مطالعه مفهومی

اولین سوال این است که چرا خیلی از داوطلبان با وجود انرژی و زمان زیادی که برای درس زیست شناسی می گذارند، نمی توانند نتیجه متناسب با این تلاش و انرژی را بگیرند؟! جواب این سوال شاید در همین یک جمله خلاصه شده باشد و آن این است که کنکور از شما مفهوم می خواهد! اما متاسفانه خیلی ها فقط کلمات را حفظ می کنند.

خیلی از کسانی که در امتحانات نهایی موفق بوده اند و معدل های بالای ۱۹٫۵ داشته اند، در آزمون های آزمایشی نمی توانند در درس زیست شناسی درصد بالای ۲۰ تا ۳۰ را کسب کنند. نمی گوییم همه افراد. اما عده زیادی از آن ها این چنین هستند. وقتی بررسی کردیم، متوجه شدیم مشکل اصلی آنها در روش مطالعه است. این داوطلب ها انتظار دارند به همان شکلی که در امتحانات نهایی توانستند نتیجه بگیرند، در کنکور هم می توانند نتیجه بگیرند! اما متاسفانه این یک باور غلط است.

اگر به روش مطالعه خیلی از دوستان تان دقت کرده باشید، می بینید که وقتی می خواهند زیست شناسی بخوانند آن را جلوی رویشان می گذارند. یک خط را می خوانند و از حفظ می گویند. یا یک صفحه را می خوانند و شروع می کنند آن صفحه را از حفظ می گویند. یعنی شروع می کنند تک تک کلمات را حفظ کردن! شاید خیلی از اوقات خط و شماره صفحه را هم بدانند. پاورقی ها را هم حفظ می کنند. اما در نهایت می بینیم که در آزمون های آزمایشی مثل قلم چی، گاج، گزینه دو، سنجش و.. نمی توانند درصد بالایی بیاورند. دلیل آن خیلی واضح است زیرا کنکور از شما مفهوم کتاب را می خواهد نه کلمات. این دو زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند!

نکته مهم در روش مطالعه زیست شناسی

شاگردی که در آزمون قلم چی درصد زیست شناسی او ۱۸-% بود. بعد از یک آزمون درصدش به ۱۵ رسید و بعد ۵۷ و در ماه های آخر ۱۰۰%. این دانش آموز که درصد منفی ۱۸ را در آزمون کسب می کرد، اصلا دانش آموز ضعیفی نبود. مدرسه خوبی هم می رفت و معدل خوبی هم داشت. اما روش مطالعه او غلط بود. او تمام کتاب را حفظ می کرد. با تغییر روش مطالعه او توانستیم او را به سمت کسب یک رتبه فوق العاده راهنمایی کنیم. از منفی ۱۸ درصد توانست به ۷۰ درصد برسد!

پس نکته مهم در روش مطالعه زیست شناسی حتی از نگاه رتبه های برتر، یادگیری مفهوم اصلی آن است. بعد از مفهوم می توانید سراغ نکات حفظی بروید. البته روش مطالعه مفهومی زیست شناسی را در بسته مشاوره ای “چگونه زیست را بالای ۸۰ بزنیم” مفصل توضیح داده ایم. برای تهیه آن می توانید به سایت پتانسیل مراجعه کنید.

منابع درسی

نکته مهم بعدی برای کسب درصد بالا در درس زیست شناسی در کنکور، این است که ببنید منابع تان چه چیزهایی است. متاسفانه باور خیلی از دانش آموزان و داوطلبان در درس زیست شناسی این است که من برای اینکه درصدشان بالارود باید از جزوه فلان استاد استفاده کنند!

قاطعانه می گوییم که همه این ها خوب است. اما اگر کتاب درسی را به روش صحیح مطالعه نکرده باشید، هیچکدام از این ها فایده ای ندارند. حتی اگر کتاب های کمپل را که یکی از منابع اصلی نگارش کتاب درسی و یکی از منابع المپیاد هم هست تهیه کنید، باز هم کافی نیست. باز هم نمی توانید در این درس درصد بالایی بیاورید. اگر دقت کرده باشید می بینید خیلی از دانش آموزان و داوطلبان روستاها و مناطق محروم که درصد بالایی در درس زیست شناسی کسب می کنند، فقط کتاب درسی را با یکسری از تست های کنکور سراسری سال های گذشته، مطالعه کرده اند. به همین خاطر می توانند درصد بالایی کسب کنند. زیرا روی اصل کتاب درسی تمرکز کرده اند.

کتاب درسی

منبع اصلی طراحان سوالات کنکور کتاب درسی است. یک طراح برای طراحی سوالات کنکور، جزوه فلان استاد و فلان کتاب کمک آموزشی و سوالات فلان آزمون آزمایشی را با خود نمی برد! بلکه به طراح فقط یک کتاب سفید می دهند. کتابی که هیچ خط خوردگی و نکته ای در آن نوشته نشده باشد و کاملا نو باشد.

مهندس احمد سلام مشاور برتر موسسه آموزشی اوج یادگیری
برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره‌های
۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱
۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲
۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷
تماس بگیرید

تماس با خط 1
تماس با خط 2