Skip to main content

چگونه در امتحانات موفق باشم از اوج یادگیری

سلام دوستان ، در این روز های طلایی با شروع امتحان نهایی استرس و اضطراب در چهره شما دانش آموزان نقش بسته است. استرسی که میتواند به عنوان دشمن شما در این روزها بدترین تاثیر را در موفقیت شما در امتحانات نهایی تان داشته باشد. برای مقابله با این استرس و رسیدن به موفقیت در امتحان نهایی می بایست به نکاتی ساده اما مهم توجه داشته باشید.

نحوه مرور دروس در دوران امتحان نهایی

مرور کردن درس ها یکی از بهترین روش ها برای تازه کردن اطلاعات است که باعث میشود مطالب را بهتر به خاطر بسپارید و از جمله مواردی است که در لحظه امتحان سرعت پاسخ دهی شما به سوالات را بالا برده و نمرات بهتری را برای شما به ارمغان می آورد.

اولین ابزار دوره کردن، همان کتاب درسی است که با ورق زدن آن و عبور سریع از مطالب، میتوان آن را مرور کرد.

بعد از کتاب درسی می‌توان از یادداشت‌برداری‌ها و خلاصه‌نویسی‌ها و یا حتی درخت دانش استفاده نمود.

روش‌ بعدی، حل تمرین و تست‌هایی است که از قبل آنها را نشان‌دار کرده‌اید.

همچنین میتوانید برای مرور از کتاب خودآموزی، فلش‌کارت، جعبه‌ی به‌یاد استفاده کنید.

در آخر ابزار دیگری که میتوان برای مرور معرفی کرد هر چیز دیگری است که می‌توانید خودتان آن را بسازید.

نکات مهم در حین امتحان نهایی

از جمله نکات بسیار مهم که برای امتحان نهایی باید به آنها توجه کنید میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

اول از همه یاد خدا را فراموش نکنید چرا که میتواند آرامشی خوبی به شما بدهد.

بعد از آن هر چیزی که میتواند فکر شما را مشغول کند فراموش کنید، همواره سعی داشته باشید با آمادگی کامل سر جلسه امتحان حاظر شوید.

اگر دچار استرس و اضطراب شدید از تکنیک وقفه‌ی آزمون استفاده کنید؛ برای اینکار برای مدت زمان کوتاه امتحان را رها کنید و یک شکلات یا ماده قندی دیگر همچون خرما بخورید و چند بار نفس عمیق بکشید تا کمی آرام تر شوید. سعی کنید در این لحظه به دیگران توجی نداشته باشید چرا که نگاه کردن به دیگر دانش‌آموزان و نحوه‌ی عملکرد آنان اضطراب شما را افزایش میدهد و همچنین باعث هدر رفتن وقت شما میشود. شما باید برای وقت خود برنامه ریزی کنید تا بتوانید به کلیه سوالات پاسخ دهید. چنانچه پاسخ سؤالی را نمی‌دانید، آن را رها کرده و به سراغ دیگر سوالات بروید و در آخر اگر زمان اضافی باقی ماند به سوال مذکور برگشته و بر روی آن فکر کنید.

در هنگام پاسخ‌ دادن ب سوالات امتحان نهایی همواره خود را به جای معلمی قرار دهید که قرار است برگه‌ی شما را صحیح کند.

خیلی از دانش آموزان برای تحویل دادن برگه‌ عجله‌ دارند سعی کنید تا جایی که می‌توانید بر روی سؤالات فکر کنید و پس از اطمینان از کلیه سوالات برگه خود را تحویل دهید.

توصیه‌هایی که باعث افزایش معدل امتحان نهایی برای سال سومی ها میشود

یکی از کار های مهمی که برای امتحان نهایی باید انجام داد حذف کلاس های غیر ضروری است، تا بتوان بر روی دروس مدرسه تمرکز بیشتری داشت و ساعات بیشتری را برای مطالعه اختصاص داد.

رمز موفقیت شما میتواند علاقه و انگیزه شما برای درس خواندن باشد. تا زمانی که برای دل خوشی پدر و مادر و معلمتان درس میخوانید نمیتوانید فرد موفقی باشید، تنها زمانی به موفقیت میرسید که انگیزه ای برای درس خواندن خود داشته باشید. هنگامی که یک انگیزه بزرگ برای خود ایجاد کردید شروع کنید به خواندن کتاب هایتان با دقت بیشتر، خط به خط آنها را بخوانید حتی تمرین ها و مثال ها و فعالیت را را یک به یک بخوانید، در این بین قسمت هایی که تسلط کمتری دارید را بیشتر مطالعه کنید. بر روی مشکلات خود حساس باشید و سعی کنید تا بر این مشکلات غلبه کنید. اگر به دنبال نمره ای در حدود ۱۸ یا ۱۹ هستید یک مطالعه سطحی در حدی که مطالب را بفهمید کافیست اما اگر به دنبال نمره ۲۰ هستید باید تمرین و تکرار داشته باشید.

با الگوریتم پاسخ تشریحی آشنا شوید و سعی کنید طرز پاسخ‌گویی به سؤال‌های امتحان نهایی را بیاموزید. برای اینکار میتوانید نمونه‌‌‌سؤالات امتحانات نهایی یا هماهنگ کشوری را به همراه کلید پاسخ‌نامه‌ی آن‌ها مطالعه کنید.

دقت داشته باشید که بدخط بودن میتواند باعث کم شدن نمرات شما شود، سعی کنید در حین امتحان پاسخ ها را واضح و خوانا بنویسید.

تکنیک های افزایش آرامش در امتحان نهایی

  • همواره میگوییم که یاد خدا و توکل به او میتواند باعث آرامش قلبی شما گردد پس در این مدت از یاد خداوند غافل نشوید.
  • برای افزایش اعتماد به ‌نفس مطالعه و مرور خود را بیشتر کنید.
  • یاد آوری نکات مثبت و موفقیت‌های گذشته برای ایجاد روحیه و انگیزه بیشتر
  • برای یادگیری بیشتر، پردازش اطلاعات در ذهن و بالا بردن اعتماد به ‌نفس و نیز کاهش اضطراب از تکنیک پرسش و پاسخ‌های مکرر استفاده کنید.
  • سطح انتظار خود را پایین بیاورید. هر چه انتظار کمتری داشته باشید به مراتب گرفتن نمره ۲۰ برای شما آسان تر میشود چرا که استرس و اضطراب کمتری خواهید داشت.
  • همواره این جمله را با خود تکرار کنید “من تلاش خود را انجام داده ام و پس موفقیت خواهم شد.
  • کمک گرفتن از دوستان، معلم یا دانش‌آموزان زرنگ و کتاب‌های کم ک‌درسی برای رفع مشکلات درسی
  • خود را در سطح توانمندی های خود بدانید.
  • هنگامی که فکر میکنید دچار استرس شده اید و یا دیگر نمیتوانید به سوالات پاسخ دهید تنفس عمیق بکشید، تنفس عمیق پیش از شروع امتحان باعث می‌شود تا اکسیژن بیش‌تری به مغزتان برسد و اینگونه آرامش بیشتری به دست آورید.
  • از نگاه کردن به کلیه سوالات در آغاز امتحان خودداری کنید چرا که اگر در این بین سوالی باشد که یاد نگرفته باشید دچار اضطراب میشوید و نمیتوانید به دیگر سوال ها پاسخ مناسب دهید.
  • برای اینکه هم استراحتی جهت رفع خستگی داشته باشید و هم اینکه مطالب را بهتر به خاطر بسپارید از استراحت های کوتاه مدت بین زمان‌های درس خواندن خود استفاده کنید، اینکار باعث میشود مطالب خوانده ‌شده بهتر در ذهنتان بماند.

نکات کلیدی در امتحان

در آغاز امتحان هنگامی که برگه امتحانی را به دست میگیرید اینکه چگونه عمل کنید بسیار مهم است، در اینجا ما یک راهکار عالی را برای شما در نظر گرفته ایم:

– در آغاز آرامش خود را حفظ کنید. اضطراب دشمن شماست، به راحتی میتواند از پاسخ سوالاتی که آنها را آموخته اید بازدارد. میتواند باعث شود با اشتباهات کوچکی همانند: اختلال در خواندن سؤال، عددگذاری یا محاسبه، تفهیم مطلب و… نمره خود را از دست دهید.

– پیش‌داوری نکنید. جمله ای که خیلی از دانش آموزان پیش از امتحان میگویند «من می‌دانم این امتحان را خراب می‌کنم» ،«من می‌دانم نفر آخر می‌شوم» یا … . اینگونه افکار شما را از هدف اصلیتان دور می‌کنند؛ پس تنها به پاسخ دادن به سؤالات فکر کنید.

– تمرکز کنید. تنها در جلسه‌ی امتحان حواستان را به سؤالات جمع کنید. فکر کردن به درس‌ها و امتحان‌های دیگر را به زمانی دیگر موکول کنید، به حرف های دوستان و اتفاقات گذشته میتوانید در زمان دیگری فکر کنید.

– صورت سؤال را با دقت بخوانید. نکته کلیدی که در صورت سوال وجود دارد این است که “درست خواندن صورت سؤال نیمی از جواب است”. اگر بتوانید صورت سؤال را به ‌درستی بخوانید میتوانید به ‌درستی نیز به آن پاسخ دهید.

مهندس احمد سلام مشاور برتر موسسه آموزشی اوج یادگیری
برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره‌های
۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱
۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲
۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷
تماس بگیرید

تماس با خط 1
تماس با خط 2