Skip to main content

مقاله ای در مورد روش صحیح مطالعه عربی از موسسه آموزشی اوج یادگیری

عربی از جمله درس‌هایی است که برای پاسخ‌گویی کامل به سؤالات آن باید اطلاعات کاملی از اکثر مطالب کتاب داشته باشید. خواندن یک درس یا مبحث به تنهایی، هر چند به طور کامل، در زدن تست‌ها به شما کمکی نخواهد کرد. اطلاعات شما در مورد ترجمه و قواعد دست به دست هم می‌دهند تا شما را به سمت پاسخ‌های صحیح هدایت کنند. عامل مهم دیگر در کنار این دو، توانایی درست خواندن عبارات است.
این امتیازی است که هم در ترجمه و هم در به‌کارگیری درست قواعد می‌تواند به شما کمک کند. تنها راه دست‌یابی به این توانایی، مطالعه‌ی دقیق کتاب‌های‌تان است. اگر با کلمات و عبارات کتاب‌ها آشنا باشید، تقریباً ۹۰ درصد از عبارات استفاده‌شده در سؤالات را می‌شناسید.
به دلیل ضرورت وجود یک آگاهی جامع از قواعد، ترجمه و… در عربی و برای پیشرفت در پاسخ‌گویی به تست‌ها توصیه می‌شود همواره زمان مطالعه‌ی عربی خود را به ۴ بخش تقسیم کنید. قبل از آن باید گفت که لازم است از اولین روز برنامه‌ریزی درسی خود برای کنکور تا آخرین روز، حتماً شبی دو ساعت را برای مطالعه‌ی درس عربی وقت بگذارید. این بهترین حالت ممکن است.
با این حال شما در تغییر این برنامه و تطبیق آن با شرایط مناسب حال خود، مختارید. به طوری که مجموع ساعات مطالعه‌ی درس عربی در هفته از ۱۲ ساعت کم‌تر نباشد. این ۲ ساعت را باید به این ترتیب برنامه‌ریزی کنید:
از شروع کار تا زمانی که تسلط کافی بر قواعد عربی پیدا کنید باید یک ساعت و ۱۵ دقیقه صرف مطالعه‌ی جزوه‌ی قواعد کنید. برای این‌که بتوانید به تست‌های قواعد در زمان معین‌شده به طور صحیح پاسخ دهید، باید قواعد را به طور کامل بدانید؛ یعنی بتوانید مفعول مطلق را تعریف کنید، اسامی غیر منصرف را نام ببرید، بدانید کدام کلمات ملحق به جمع مذکر سالم هستند. مثل کتاب دین و زندگی باید قواعد عربی را حفظ باشید. این کار کمی سخت ولی بسیار کاربردی است.
در ۱۵ دقیقه‌ی بعدی، ۲۵ تست بزنید. این تست‌ها می‌توانند جامع یا موضوعی باشند. البته عموماً تست‌های موضوعی وقت کم‌تری می‌گیرند و می‌توانید تست بیش‌تری بزنید. مهم این است که بتوانید به زمان توجه کنید و خودتان را عادت دهید که هر ۲۵ تست را در ۱۵ دقیقه بزنید؛ زیرا شما در جلسه‌ی کنکور فرضاً برای ۲۵ تست عربی عمومی، ۲۰ دقیقه فرصت دارید که اگر ۵ دقیقه زمان استرس و سایر مشکلات را از آن کم کنیم، ۱۵ دقیقه برای شما زمان بسیار مطمئن و دقیقی است. اگر تمرین خود را به این صورت ادامه دهید و پس از پایان ۱۵ دقیقه هر تعداد تست را که مانده بود رها کنید، کم کم به این توانایی می‌رسید.
در ۱۵ دقیقه‌ی بعدی باید تست‌هایی را که زده‌اید، تحلیل کنید تا بدانید کدام‌یک را درست یا غلط زده‌اید و چرا. این تحلیل بسیار مهم است و اگر انجام نشود، تست زدن شما را هم بی‌فایده می‌کند.
اکنون تنها ۱۵ دقیقه وقت دارید که باید در آن، لغت و معنی بخوانید. از کتاب عربی ۱ شروع کنید. هر شب هر اندازه که می‌توانید، بخوانید. با این‌که عربی ۱ در زمره‌ی منابع کنکور نیست ولی بسیاری از لغات آن در کتاب‌های عربی ۲ و ۳ و پیش به کار رفته و کتاب بسیار مهمی است.
این روال کار تا زمانی که تسلط شما بر جزوه‌ی قواعد عربی به حدّ مطلوبی برسد، باید ادامه پیدا کند. نگران طولانی شدن این زمان نباشید. به طرز شگفت‌انگیزی به کار شما می‌آید. برای تثبیت آن‌چه می‌خوانید، بیش از تست زدن، تمرین ترکیب مؤثر است. ترکیب کردن را هم‌زمان با شروع مطالعه‌ی عربی آغاز کنید و به مرور زمان، آن را افزایش دهید و یک ساعت و ۱۵ دقیقه مطالعه‌ی جزوه را با ترکیب کردن، تقسیم کنید؛ به گونه‌ای که هیچ یک از دو کار برای شما خسته‌کننده نشود. در ترکیب هم توصیه می‌کنیم از کتاب سال اول شروع کنید. متن این کتاب سرشار از نکات مهم ترکیبی است که در دیگر کتاب‌ها تکرار نشده، ولی بسیار مهم هستند. توجه داشته باشید که هر چند وقت یک‌بار، متون ترکیب‌شده‌ی خود را با یک منبع معتبر مقایسه کنید تا اشکالات آن را بفهمید.
آخرین نکته این‌که حین ترکیب، کاغذی بردارید و هر فعل معتلی که می‌بینید، سه حرف اصلی، وزن ماضی و مضارع آن را یادداشت کنید. حکمت این کار را هم به زودی می‌فهمید.

مهندس احمد سلام مشاور برتر موسسه آموزشی اوج یادگیری

برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره‌های

۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱

۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲

۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷

تماس بگیرید

تماس با خط 1
تماس با خط 2